Sindicatul Administratiei Publice respinge initiativa actualului Guvern de schimbare, din anul 2018, a sistemului de impozitare a muncii.
Impotriva acestei propuneri vom iniþia o petiþie de sensibilizare catre Guvern ºi ministerele de resort.
Expertii in salarizare din cadrul organizatiei sindicale au facut toate simularile necesare.
Aflati ce s-ar putea intampla
Potrivit acestora, informatiile prezentate de reprezentanþii Guvernului sunt inexacte
Nivelul actual al contributiilor nu este 39,25%, asa cum sustine ministerul, care calculeaza aceasta suma eronat, prin insumarea a doua cote procentuale (16% si 23,25% ambele raportate la valoarea salariului brut), ci sub 35% (32% la salariul minim si 32,12% la cel mediu), deoarece se aplica la suma dintre salariul brut si contributiile sociale suportate de angajator, pentru a se putea obtine termenii comparabili cu noul sistem de impozitare propus, in care aceste sume sunt reunite. Este inexacta si informatia ca veniturile nete nu vor fi afectate.
Este adevarat insa ca masura propusa nu va implica creºterea cheltuielilor salariale pentru angajatori, mai ales privati.
Pentru bugetari, cresteri nesemnificative
Cresterea cu 25% a salariilor incepand cu 1 ianuarie 2018, astfel cum a fost aprobata prin Legea salarizarii, ar putea conduce, prin intrarea in vigoare a noului sistem de impozitare a muncii, la o majorare a fondului de salarii al institutiilor publice de mai putin de… 2%, in timp ce salariatii nu se vor putea bucura decat de o crestere a veniturilor nete cu puþin peste… 4%.
Schimbarea sistemului de impozitare a muncii in mediul economic va dezavantaja atat salariatii, cat si bugetele publice
Principalul avantaj al masurii propuse se va observa doar in favoarea angajatorilor din mediul economic, ale caror cheltuieli cu munca vie vor scadea semnificativ, de la 2% in cazul salariului minim, la peste 18% in cazul salariului mediu (3131 lei brut) sau superior, aºa cum dealtfel recunoaºte ºi Ministerul Finanþelor.
Angajatorii privaþi nu vor putea fi obligati insa, incepand cu 1 ianuarie 2018, sa majoreze in consecinta ºi salariile mai mari decat noul salariu minim pe economie, propus de Guvern la valoarea de 1750 lei.
In aceste conditii, cresterea venitului salarial net va fi nesemnificativa in cazul salariului minim, de mai putin de un procent, in timp ce pentru salariile mai mari se va putea vorbi doar despre scadere, astfel, la salariul mediu scaderea venitului salarial net va depasi 16%.
Noul sistem de impozitare va dezavantaja in mod semnificativ si bugetele publice. Bugetul public al asigurarilor sociale va pierde peste 11% in cazul salariului mediu, in timp ce contributiile reale la bugetul de stat se vor reduce cu peste 50% in cazul salariului mediu, pierderile fiind cu atat mai mari in cazul salariilor care depasesc salariul mediu pe economie.
Reamintim ca Ministerul Finanþelor a anunþat recent, printr-un comunicat de presa, ca de la 1 ianuarie 2018, contribuþiile de asigurari sociale „vor fi datorate de catre angajat, insa obligaþia stabilirii, reþinerii ºi plaþii acestora catre bugetele de asigurari sociale va reveni, in continuare, angajatorului. Nivelul contribuþiilor sociale obligatorii urmeaza sa se diminueze cu 4,25 puncte procentuale, respectiv de la 39,25% la 35%. De asemenea, cu aceeaºi data, de 1 ianuarie 2018, se are in vedere ºi reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%. Aceste contribuþii vor fi datorate de catre angajat, insa obligaþia stabilirii, reþinerii ºi plaþii acestora catre bugetele de asigurari sociale va reveni, in continuare, angajatorului”. Potrivit ministerului, masurile „nu vor implica creºterea cheltuielilor salariale pentru angajator”. Totodata, „avand in vedere ºi scaderea cotei de impozit pe venit, nici venitul net al angajatului nu va fi afectat”.
Mai multe detalii veti putea gasi in fisierele atasate.
Leave a Reply